Meer en meer van onze leden vragen me informatie over veganistische maaltijden of diëet-schema’s. Deze leden komen naar The Full Circle om persoonlijke doelstellingen te behalen. Gespierder worden, afslanken of atleten die beter willen presteren. Om resultaten te boeken, is mijn advies duidelijk: een veganistisch diëet kan een aanslag zijn op je prestaties. Ik leg je graag uit waarom.

Een veganistisch dieet zorgt voor vele tekorten

Proteïne, omega 3, vitamine B12, vitamine A, cholesterol, verzadigde vetten …

Een proteïnetekort is schadelijk voor de gezondheid. Proteïne is essentieel voor een goedwerkend immuunsysteem, voor het correct functioneren van de lever en voor het aanmaken van neurotransmitters. Dit tekort heeft nefaste gevolgen voor je progressie op zowel mentaal als fysiek vlak.

De tekorten aan vitamines, omega 3, cholesterol en verzadigde vetten hebben tal van negatieve gevolgen voor het menselijk lichaam. Je immuniteit kan er van dalen, je prestaties verminderen of je meer vermoeid voelen. Om toch proteïne binnen te krijgen als veganist zijn Whey-shakes essentieel.

Het skinny Fat fenomeen

Je kent het wel: iemand ziet er op het eerste zicht slank uit, maar eigenlijk heeft de persoon toch aardig wat vetjes en niet zo veel spieren. Het internet doopte dit fenomeen tot ‘skinny fat’ looks.

Uit studies blijkt dat een veganistisch dieet dopamine en testosteron doet dalen. Een laag testosterongehalte maakt dat je weinig spiermassa kan aanmaken of behouden. Zo kunnen vegans wel eens die ‘skinny fat’ looks krijgen.

Veganisme doet je sneller oud worden

Als je niet genoeg proteïne eet, gaat je lichaam elders aminozuren zoeken. Deze zullen komen van je spieren, huid en bindweefsel. Wanneer iemand blootgesteld wordt aan toxines (luchtvervuiling, plastiek, metalen, etc.) heeft het lichaam aminozuren nodig om de tweede ontgiftingsfase in de lever te kunnen assisteren. Om deze ontgifting te kunnen uitvoeren zijn aminozuren nodig.

In normale omstandigheden komen deze van de proteïne die je eet. In een veganistisch dieet krijgt men deze onvoldoende binnen. De aminozuren zullen dus afgebroken worden uit je spieren, huid en bindweefsel. De voedingsstoffen die je spieren doen groeien, je huid er gezond doen uitzien, die worden weggehaald om de lever te kunnen assisteren. Dit is een katabolische reactie. Je breekt je lichaam letterlijk af om te kunnen overleven. Daarom kunnen mensen die langdurig een veganistisch diëet aanhouden sneller oud worden.

Dikke billen, smalle taille

Opslag van vet op de billen komt voornamelijk omdat de oestrogeenreceptoren bezet zijn met vervuiling. Normaal gezien zou deze vervuiling voldoende gefilterd moeten worden in de lever. Dit kan enkel wanneer er genoeg aminozuren circuleren om dit proces te ondersteunen. Omdat veganisten meestal onvoldoende proteïne binnenkrijgen, verloopt dit filterproces niet zoals het hoort. Zo krijg je helaas dikkere billen. Door te supplementeren met DIM+broccoli reinig je als het ware je oestrogeenreceptoren. Dit kan je helpen je billen toch smal te houden/krijgen.

Onze conclusie over het veganisme

We respecteren ieders keuze om zijn/haar eetgewoonten naar eigen wens aan te passen. In functie van resultaat op trainingsvlak én de algemene gezondheid zeggen wij: een vegan dieet is oké, als je er wat vlees aan toe voegt.

Heb jij andere ervaringen of heb je vragen over jouw dieet of trainingsprincipes? Aarzel niet ons te contacteren.