Klassieke cardio wordt vaak aanbevolen voor vetverlies. Helaas is cardio niet de meest efficiënte manier om vet te verliezen. Hier leggen we uit waarom intervaltraining je sneller helpt vet te verliezen.

Cardio of aerobe training is het langdurig bewegen van grote spiergroepen zonder maximale snelheid te genereren. Het energiemetabolisme is afhankelijk van zuurstof tijdens de uitgeoefende activiteit. Deze activiteit, bijvoorbeeld lopen of fietsen, wordt over een langere periode uitgevoerd zonder rust met een lage tot matige intensiteit.

Cardio training wordt nog vaak aangeraden als ‘het’ middel tegen vetverlies en voor het bevorderen van de gezondheid. Toch is er een betere manier: intervaltraining.

Cardio vs Interval (HIIT-) training

Het verschil tussen cardio en intervaltraining is de snelheid of de intensiteit van de activiteit en de duur van de belasting. Om lang te kunnen lopen en in het aeroob metabolisme te blijven zal de snelheid laag tot matig zijn.

Bij intervaltraining daarentegen is de snelheid zo hoog dat we deze activiteit niet lang kunnen volhouden. Meestal beperkt zich dit van een aantal seconden tot 1 minuut. Tijdens intervaltraining schakelt het anaeroob-lactisch of alactish metabolisme in. We noemen dit ook wel eens HIIT-training (High Intensity Interval Training)

Tijdens de pauzes van intervaltraining en na de volledige training daalt de hartslag maar blijft hoger dan in rust. Er is nog steeds een verhoogde zuurstofopname en een verhoogde vetverbranding. Het effect van intervaltraining is bijna 10 keer zo sterk dan cardio.

Voordelen van interval training t.o.v. cardio

Voordelen intervaltraining
  • Het trainingseffect op de spieren is hoog vanwege de hoge intensiteit
  • De duur is veel korter dan een cardiotraining
  • Zowel het aerobe als het anaerobe systeem wordt getraind
  • Hoge vetverbranding door het optimaliseren van het koolhydraatmetabolisme en EPOC ( = hogere zuurstofopname na training)
Nadelen cardio
  • Na ongeveer 45 minuten sporten stijgt cortisol wat kan resulteren in vetopslag op de buikzone
  • Vetopslag op de benen omdat vet voornamelijk gebruikt wordt als energiebron ipv glucose.
  • Tijdrovend
  • Verlies van spiermassa door het trainen van trage spiervezels (deze hebben weinig groeipotentieel)

Voorbeeld intervaltraining (HIIT) met airbike

Beginner: 6 tot 10 keer 10 seconden zo hard trappen als je kan, tussendoor 3 minuten rust

Intermediate: 6 keer 20 seconden zo hard trappen als je kan, tussendoor 4 minuten rust

Gevorderd: 8 keer 10 seconden zo hard trappen als je kan, 20sec rustig trappen als rust

De Airbike is mijn persoonlijke favoriet. Het werkt fantastisch goed en de kans op overbelasting is bijna onbestaande.

Wacht niet langer

De intervaltrainingen met AirBike zijn by far de meest efficiënte manier om vet te verbranden. Niet alleen heeft het beter resultaat dan cardio trainingen. Het kost je ook nog eens een pak minder tijd. Start dus vandaag nog met HIIT-trainingen!

Succes!

Nico van The Full Circle