Herken je jezelf in één (of meerdere) van deze klachten:

“Ik train hard, maar val niet af.”

“Ik eet en train, maar kom geen spieren bij.”

“Ik heb onophoudelijke cravings naar slechte voeding.”

“Ik heb te weinig energie ondanks een gezonde levensstijl.”

“Ik geraak maar niet van dat hardnekkig buikvet af.”

Het zijn stuk voor stuk zaken waar mensen mee naar me toe komen. Het is zoals je ziet een verscheidenheid aan klachten, op verschillende vlakken. Vaak hebben ze een gemeenschappelijke oorzaak: je cortisol is uit balans. Wat voor een beest is die ‘cortisol’? En wat moet je er in godsnaam mee? We leggen het je uit.

Hoe weet je wanneer er iets mis is met cortisol?

Via bloed -en speekseltesten is de meest objectieve manier. Maar als je cravings hebt voor bepaalde voedingsmiddelen en weinig energie hebt, is de kans groot dat je cortisol uit balans is. Zowel te hoge als te lage cortisol is niet goed, alles draait om die balans.

Een noodzakelijk kwaad: Cortisol

Cortisol kan bijvoorbeeld cravings veroorzaken naar gesuikerde en vette voeding. Het kan tegelijkertijd het deel in de hersenen dat focust op doelen (bv. afvallen als doel) afzetten en de beloningscentra  (jezelf belonen om je beter te voelen, bv. snoepen) van de hersenen opvoeren.

Nico’s advies: de dag beginnen met wat visolie en glutamine gebruiken om cravings te onderdrukken.

Toch is cortisol is niet altijd slecht. Je lichaam heeft het nodig om vet te kunnen verbranden en tal van andere interne processen te stimuleren die de gezondheid bevorderen.

Tijdens je workouts is het belangrijk dat je cortisol hoog staat. Cortisol werkt samen met alle andere hormonen om vet optimaal te verbranden tijdens je training. Om cortisol voor training te stimuleren, gebruiken we vaak het supplement Armageddon, een krachtige pre-workout.

De hormonen wetenschap

Cortisol kan 2 richtingen uit. Het kan vet opslaan op plaatsen waar we het niet willen en het kan de spieropbouw afremmen.  Maar als cortisol goed uitgebalanceerd is zal het het omgekeerde doen. Namelijk vet verbranden en spieren doen groeien en krachtiger worden. Wanneer cortisol continue te hoog of te laag is zal de eerste situatie zich voordoen. Wanneer cortisol zijn normale curve volgt, lijkt alles goed te werken en boek je sneller resultaten.

Cortisol werkt samen met andere hormonen. Om de vetverbranding te stimuleren zal cortisol samenwerken met adrenaline,  noradrenaline en groeihormoon. Deze verhogen de activiteit van het hormoongevoelig lipase of het vetafgevende enzym. Wanneer we hebben gegeten (voornamelijk bij koolhydraten) zal insuline stijgen. Insuline is het hormoon dat de suikerspiegel onder andere regelt. Als insuline de hoogte ingaat, zal de activiteit van het lipoproteïnlipase stijgen. Dit is het vetopslagenzym en zal dus het de vetafgifte vertragen. Chroom en neopuntia kan hierbij helpen.

Breng je hormonen in balans

Om je hormonen te balanceren moet je zoveel mogelijk het natuurlijk ritme van het lichaam proberen te herstellen. Dit wil zeggen ’s nachts goed slapen dus niet wakker worden, van ’s morgens tot ’s avonds energie hebben en stress de baas kunnen. Als dit niet is kan je best enkele aanpassingen maken.

1 Slaap op het juiste moment

In je slaap herstellen alle neurotransmitters zich. Dit zijn chemische stoffen die bepaalde boodschappen doorgeven om heel het lichaam en geest aan te sturen. Dopamine, acethylcholine, GABA en serotonine zijn diegene die wij het meest kunnen sturen met onze levensstijl. Hier enkele tips:

  • Ga voor 23u slapen, de uren slaap voor middernacht herstellen je cortisolniveau het effectiefst.
  • Slaap gemiddeld 8u.
  • Geen wifi in de slaapkamer.
  • Supplementeer met magnesium en inositol. Deze 2 stoffen zullen je meer relaxeren en dieper doen slapen. Magnesium heeft meer dan 800 verschillende functies in het lichaam. Zijn effect op cortisol, ontspanning, slaap mag zeker niet onderschat worden.

2 Energie is key

Je staat fit op en kan deftig blijven functioneren tot de avond begint te vallen. Heb je een namiddagdipje? Dan is jouw energielevel niet wat het moet zijn. Neem bij de maaltijd vitaminen om de opname van voedingsstoffen in de darmen te bevorderen en je energie terug op peil te krijgen.

3 Stress killt je progress

Iedereen krijgt ermee te maken. Of je het nu kan plaatsen of niet, er komen ontzettend veel prikkels op een dag op je af. Die moeten we allemaal verwerken. Deze verwerking gebeurt vooral als het lichaam in rust is. 10 minuten de ogen sluiten is al genoeg om terug neurotransmitters te herstellen. Hoe beter je je voelt, hoe minder stress jou zal beïnvloeden. Advies: Sluit 10 min de ogen na de lunchbreak.

4 Eet slim als je koolhydraten eet

Calorieën hebben geen invloed op het metabolisme. Hormonen wel… en veel. Vooral het stresshormoon cortisol. Cortisol beïnvloed hoeveel calorieën je wil, van welke voedingsbron die calorieën het liefst afkomstig moeten zijn en het beslist waar er vet wordt opgeslagen of verbrand.

Koolhydraten zullen de insulinespiegel meestal doen stijgen. Een stabielere insulinespiegel zal cortisol beter balanceren. Dat wil niet zeggen dat je geen koolhydraten mag eten. Maar om je hormonen te herstellen is het wel belangrijk wanneer je wat eet. Koolhydraten stimuleren chemische stoffen zoals GABA en serotonine. Deze neurotransmitters zorgen ervoor dat je lichaam in relaxatiemodus wil gaan. Je kan intussen misschien wel raden vanwaar dat namiddagdipje van kan komen. Wil je weten wanneer jij welke koolhydraten mag eten? Vraag je intakegesprek hier aan en ontdek hoe we jou kunnen helpen.

Cortisol in een notendop

Je lichaam veranderen, fysiek of mentaal is niet gemakkelijk. Het is nu wel duidelijk dat cortisol, ons stresshormoon en vetverbrandingshormoon hier een grote rol bij speelt. De beste manieren om cortisol onder controle te houden zijn voeding, lichaamsbeweging, rust en de juiste supplementen. Deze mix op punt zetten? Daar help ik je graag mee verder.