Een laag testosterongehalte is geassocieerd met sneller ouder worden en het maakt dat je meer vet opslaat. Het is dus van belang om je testosteron op peil te houden. Testosteron heeft een belangrijke rol in de aanmaak van spiermassa en kracht, onze vetverdeling, energielevels en het libido. Hier lees je alles wat je moet weten over testosteron.  

De productie van testosteron

Ons lichaam zend signalen uit van het ene deel in het lichaam naar het andere. Deze communicatie gebeurt onder meer door hormonen. Testosteron is één van deze hormonen. Testosteron wordt geproduceerd in de testes/ eierstokken en in de hypofyse. De testes maken testosteron aan in de Leydig cellen door cholesterol om te zetten in testosteron. Dit testosteron wordt vervoerd in het lichaam via de bloedstroom. De aanliggende weefsels hebben cellen die dit testosteron willen ontvangen. Testosteron zal eerst door het celmembraan gaan. Hier moet testosteron binden aan een transporteiwit om testosteron uiteindelijk in de kern van de cel te krijgen. De kern van de cel bevat ons DNA, onze blueprint van ons bestaan en onze bouw. Dit DNA bestaat uit verschillende genen. Hormonen kunnen binden aan onze genen om de functie er van te regelen. Zo bindt testosteron aan het gen dat de spiergroei regelt en bevordert testosteron dus onze spiermassa en kracht. Verder regelt de hypofyse mee testosteronlevels. Dit werkt echter meer als een feedbacksysteem. Als testosteron zakt of stijgt zal de hypofyse stimulerende of remmende signalen geven aan de testes om meer of minder testosteron aan te maken.

Maar het kan ook de “verkeerde” kant op

Afhankelijk van welke cel testosteron probeert binnen te geraken, kan het ook geconverteerd worden in andere hormonen. Dit zijn er 2, namelijk dihydrotestosteron (DHT) en oestrogeen. In mannen zou minder dan 7% mogen geconverteerd worden naar DHT en minder dan 1% naar oestrogeen. Toch zien we dat dit in de praktijk vaak meer is. Teveel DHT maakt dat je sneller hoofdhaar verliest en teveel oestrogeen zorgt voor meer vetopslag. Om snelle en gezonde resultaten te bekomen is hormonale balans noodzakelijk.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Vrouwen maken ook testosteron aan. Mannen maken vanaf de puberteit wel 7 à 8 x zoveel aan, vandaar dat testosteron gekend staat als het mannelijk hormoon. Verder hebben we daarstraks uitgelegd dat testosteron kan omgezet worden naar oestrogeen. Dit gebeurt bij vrouwen veel sterker dan bij mannen, vandaar dat oestrogeen wordt gezien als het vrouwelijk hormoon.

De functies van Testosteron

Testosteron heeft vele functies. We bespreken hier de belangrijkste voor ons:

  • Testosteron regelt haargroei.
  • Het regelt de vetverdeling in ons lichaam. Mannen slaan bvb makkelijker vet op aan de buik dan op de billen.
  • Testosteron stimuleert anabole processen in het lichaam. Dit wil zeggen het aanmaken van spiermassa. Kleinere bestanddelen zoals proteïne worden gebruikt om spieren te bouwen.
  • Het beïnvloed je gedrag. Hogere testosteronlevels zijn geassocieerd met meer zelfvertrouwen, competitiedrang, meer risico’s durven nemen en socialer zijn.
  • Regelt je libido
  • Kan de rode bloedcellen verhogen door stimulatie van erythropoietin (EPO) in de nieren.

Symptomen van een te laag testosterongehalte

  • Weinig energie
  • Slaapklachten
  • Afname van spierkracht en massa
  • Toename van vet
  • Depressie
  • Laag libido

Wat niet goed is voor je testosteron

  • Plastiek

Plastiek kan bisfenol A bevatten. Dit is een oestrogeenimitator. Het is belangrijk te drinken uit BPA-vrije flessen. Dit kunnen gekeurde plastieken flessen zijn, maar beter zijn bvb metalen flessen.

  • Aromatase

Aromatase is een enzym dat testosteron omzet naar oestrogeen. Het kan zijn dat er teveel gearomatiseerd wordt. Dit resulteert in meer vetopslag. Het aromataseproces kan worden afgeremd door de inname van zink.

  • Te weinig slaap

Om je testosteronspiegel op peil te houden is 8u slaap noodzakelijk.

  • Onderbroken slaap:

Als je ’s nachts regelmatig wakker wordt maak je op de verkeerde moment cortisol aan, ons stresshormoon. Cortisol kan de testosteronreceptors blokkeren. Een van onze krachtigste slaapherstellers is 1 schep inositol een half uur op voorhand.

  • Soja

Soja bevat teveel fyto-oestrogeen en onderdrukt testosteron. Dim en brocolli helpen dit te filteren.

  • Tekort aan zink

Zink is nodig voor de aanmaak van dopamine en testosteron. Supplementeren met zink doe je best met een goede multivitamine met zink. Mineralen moeten immers goed gebalanceerd zijn om optimaal te werken.

  • Te weinig vetten in het dieet.

Testosteron wordt gemaakt door de omzetting van cholesterol. Er moeten dus voldoende vetten in ons dieet zitten.

  • Alcohol

Alcohol kan testosteron op verschillende manieren beïnvloeden. De belangrijkste is dat alcohol testosteron kan omzetten in oestrogeen. Als er teveel oestrogeen is, stijgt de vetmassa en daalt de testosteronproductie. Om alcohol sneller te verwerken is 2 gram NAC een ideale assistent.

  • Visceraal vet

Dit geeft insulineresistentie en remt de productie van testosteron.

Testosteron uit voeding

Voedingsmiddelen om je testosteron te verhogen bevatten voornamelijk magnesium, zink en de juiste vetten. Dit zijn enkele courante voedingsmiddelen die je testosteron kunnen boosten:

  • rundsteak
  • jerky
  • donker groene groenten (brocolli, veldsla, tuinkers, spinazie, kool)
  • gerookte zalm
  • amandelnoten
  • pompoenpitten, zonnebloempitten
  • advocado
  • banaan
  • selder
  • pompelmoes
  • blauwe bessen

Testosteron helpt spiermassa bouwen

Als je echt wil bijkomen in spiermassa is het absoluut noodzakelijk om hoge testosteronlevels te hebben. Telkens als je traint, creëer je een microtrauma in de spier of kleine scheurtjes. Het lichaam start na de training met dit microtrauma te helen. Testosteron stimuleert proteïnesynthese. Dit is een proces waar je spieren opbouwt. Een hoog testosterongehalte maakt dat je spieren sneller zullen groeien. Het is van uitermate belang om de juiste testosteronbooster in te nemen. Onze testosteron supplementen van Vemoherb zijn hier het meest geschikt voor. Ze zijn 100% natuurlijk, volledig zuiver en van de hoogste kwaliteit. Voor mannen raden we Tribulus Maxx aan en voor vrouwen Tribulus Cichorium. Beide kunnen veilig door beide geslachten worden ingenomen. Tribulus Maxx is hoger gedoseerd en tribulus Cichorium heeft een extra werking voor het regelen van de menstruaties.

Conclusie

Een laag testosterongehalte is niet alleen nefast voor snelle resultaten maar ook voor je gezondheid. We merken dat zelfs bij getrainde mensen testosteron vaak laag is. Dit komt omdat de zware trainingen meestal niet in verhouding staan met de correcte voeding en/ of supplementen. Om veel spiermassa bij te komen, vet te verliezen, je jonger en fitter te voelen of gewoon je gezondheid een duwtje in de rug geven… Neem contact op en we helpen je jouw doel te bereiken.