Vaak hoor ik van klanten dat buikvet ‘hardnekkig’ wordt genoemd. Waarom dit zo is? Veelal is het overmatig opslaan van buikvet een resultaat van een hormonaal probleem in het lichaam. Buikvet wegtrainen draait dus om meer dan enkel sit-ups of crunches (hierover later meer). Ik help je met deze 6 tips op weg om vaarwel te zeggen tegen jouw buikje!

Om vet te verliezen, zeker rond de buik, is het noodzakelijk om een voedingsplan te hebben en om regelmatig te bewegen of te trainen. De juiste voeding op het juiste moment kan je hormonen terug in balans brengen en de vetverbranding op gang brengen. Training zal er enerzijds voor zorgen dat het lichaam veel energie gaat verbruiken en anderzijds dat het ‘droge’ spiermassa gaat aanmaken. Hier 6 tips om je op gang te helpen:

  1. Eet proteïne en noten als ontbijt

Je eerste maaltijd (op nuchtere maag) doet je lichaam in actie schieten. De chemische reacties (waar hormonen deel van uit maken) worden in het lichaam in gang gezet. Proteïne in combinatie met een bron van goede vetten, zoals noten, zullen onmiddellijk je energiesysteem op gang brengen. Koolhydraten daarentegen relaxeren het lichaam, deze mijd je dus best in de ochtend. Start met een eiwitrijk ontbijt en je vetverbranding begint.

  1. Beperkt je koolhydraten

Eet niet te veel koolhydraten! We hebben lang niet zoveel koolhydraten nodig dan we voorgeschoteld krijgen. En als je er toch eet neem dan complexe koolhydraten en vermijd de geraffineerde suikers. Goede bronnen zijn zilvervliesrijst, quinoa, zoete aardappel, bonen en pitten.

Heb je zelf geregeld last van cravings naar suikers of vetten? Je bent niet alleen. Ik adviseer onze leden in dat geval Chroom + Neopuntia. Dit is een supplement dat de honger en cravings stilt. Je vindt de Chroom + Neopuntia van Fundamentals in onze webshop.

  1. Start met Slee Training en/of Interval Training (HIIT)

Ten eerste zal deze vorm van training veel lactaat of melkzuur vrijzetten in een korte tijd. Hoe meer lactaat er gecreëerd wordt, hoe meer glucose het lichaam gebruikt. Glucose dient hier als energieleverancier. Hoe meer energie er verbruikt wordt, hoe meer buikvet kan worden verbrand.

Vervolgens stimuleert verder ook het epoc systeem. Kort voor « excess postexcercise oxigen consumption ». Dit wil zeggen dat na het intensieve sporten het lichaam nog tot 38u meer zuurstof zal verbruiken dan het lichaam in rust normaal doet. Meer zuurstofverbuik resulteert in een hoger metabolisme wat het afvallen weer bevordert.

  1. Doe een combinatie met krachttraining

Krachttraining zorgt voor het opbouwen van spiermassa. Een getrainde spier kan tot 120kCal/kg meer verbruiken in rust dan een niet getrainde spier. Reden te meer om toch aan die krachttraining te beginnen. Je kan bij het begrip ‘krachttraining’ denken aan breder worden. Vrouwen hoeven niet meteen overdreven gespierd te worden zoals wel eens wordt gevreesd.

  1. Stress is de afslank-killer

Stress kan zowel mentaal als fysiek zijn bijwerkingen hebben. We doen per dag ontzettend veel prikkels op in vergelijking met onze vorige generaties (bijvoorbeeld door de talrijke beeldschermen in onze omgeving). De verwerking van deze prikkels eist zijn tol op het lichaam. Cortisol is ons stresshormoon maar tegelijk ook het vetverbrandingshormoon. Bij een chronisch te hoge of te lage cortisolspiegel blokkeert de vetverbranding volledig. Het regelmatig sluiten van de ogen of een wandeling van 15 minuten kunnen wonderen doen.

  1. Slaap diep

In je slaap gebeuren er ontzettend veel ingewikkelde dingen. Eén van die zaken is dat het lichaam herstelt. Het verwerkt onder andere alle info die je in de dag hebt opgedaan. Hoe kwalitatiever de verwerking, des te meer resistent je zal zijn voor stress.

Dit waren onze 6 tips om succesvol buikvet te verliezen. Succes!

Wil jij terug een maatje minder? Je beter in je vel voelen?

Onze Before and after programma’s helpen je om snel merkbaar resultaat te boeken op een gezonde manier. Contacteer ons gerust voor vrijblijvende informatie over onze personal trainingpaketten.