Farmer’s Walks zijn vooral gekend van strongman competities. Toch zou ieder van ons ze moeten doen. Voor langdurig fysiek succes in het dagelijks leven moet je een zwaar voorwerp kunnen opheffen, stabiliseren en ermee wandelen.

Farmer’s Walks voor fit en gezond lichaam

Het niet kunnen uitvoeren van de Farmer Walk met zwaar gewicht betekent dat je grip kwetsbaar is en dat je vatbaar bent voor chronische problemen van je knieën, onderrug, schouders, nek en ellebogen. De Farmer’s Walk moet regelmatig in je training voorkomen om langdurig fysiek gezond te blijven. Hieronder lees je waarom de Farmer’s Walk zo belangrijk is.

Voordelen van de Farmers Walk

  • Hypertrofie van de bovenrug

Farmer’s Walks zijn fantastisch om veel massa op de bovenrug te krijgen. Deze spiergroepen bestaan voornamelijk uit slow twitch fibers. Dit betekent dat zij het best groeien als de spier lang onder spanning staat. Farmer’s Walks zijn hier ideaal voor omdat de spanning op de spier gedurende heel de oefening nooit wegvalt. We merken in de praktijk zelfs bij mannen dat de upper traps nog sneller groeien in combinatie met creatine voor de training.

  • Pijnvrije schoudergordel

Vele onder ons hebben een voorovergebogen houding. Dit heeft een negatief effect op onze hormonen en algemeen welzijn. Door de Farmer’s Walk wordt de schoudergordel sterk en zal het je houding corrigeren. De juiste uitoefening van de Farmer’s Walk verplicht het lichaam om de schouderbladen naar achter en naar beneden te trekken. Deze rechte positie van het lichaam maakt dat je minder snel pijn in je schouder zal ervaren. Omdat je schouders naar achter komen, trekt het je borst open en zal je meer zuurstof opnemen. Dit heeft een positieve invloed op je hormonale balans, voornamelijk op het hormoon cortisol.

  • Stabiele Core

Farmer’s Walks zijn ideaal om je core te verstevigen. Je core zal automatisch opspannen om het lichaam stabiel te houden. Een stabiele core zal maken dat je sterker wordt in al je andere lifts.

De Farmers’ Walk is een ideale Plateaubuster

Een ander voordeel van de Farmer’s Walk is dat het je lichaam enorm stabiliseert en je gripkracht gaat omhoog. Een stabieler lichaam zal meer gewicht kunnen verdragen. Verder is grip ook een cruciale factor. Hoe harder je kan nijpen in de bar, hoe meer zenuwen er getriggerd worden om spanning te geven. Deze zenuwen gaan door je ruggenmerg en maakt je hele wervelkolom wakker om mee te werken. Als je al even op een plateau zit in je squat of bench of eender welke oefening, zal de Farmer’s Walk je serieuze vooruitgang geven.

Hoe zwaar moet ik gaan met de Farmer’s Walk?

Om niet te forceren is het best de Farmer’s Walk op te bouwen. Begin licht en verzwaar iedere set tot je je limiet bereikt. De volgende training ga je net iets zwaarder. Het doel is uiteindelijk om 2 x je lichaamsgewicht te heffen en 20 seconden rustig te wandelen. Kan je dit niet? Dan weet je dat er werk aan je lichaam nodig is. Bij the full circle begeleiden we je in heel dit proces en krijg je aangepaste instructies over hoe je training geprogrammeerd moet zijn. Je kan deze oefening als stand alone oefening doen of in een modified strongman workout zoals je kan zien in ons death circuit:

Conclusie

De Farmer’s Walk heeft vele voordelen. Je kan ze toevoegen aan je programma op verschillende manieren. We helpen je graag om een pijnvrij sterk lichaam te bekomen.