Insta-proof is het zeker, maar helpt het yoghurt-granen-fruit ontbijt je echt om snel af te vallen, beter te sporten of zelfs spieren te kweken? Spoiler-alert: it doesn’t!

Het effect op neurotransmitters

Het eerste wat je in je mond stopt bepaalt mede je neurotransmitterprofiel voor die dag. Voor een normaal ritme, gaat je lichaam ’s ochtends meer dopamine en acetylcholine produceren. Dit zijn 2 neurotransmitters die je energie en drive geven. Ze bepalen je actiegedrag en het opnemen van informatie. Gaba en serotonine daarentegen bepalen je ontspanning of je relaxatie en moeten dus logischerwijs ’s avonds meer actief zijn.

Bepaalde voedingsgroepen kunnen neurotransmitters stimuleren en afremmen. Zo kan je dopamine namelijk het eenvoudigst stimuleren met een tas koffie. Yoghurt, granen en fruit zijn allemaal bronnen van koolhydraten. Koolhydraten stimuleren vooral serotonine en gaba. Vanaf het moment dat koolhydraten de maag ingaan zeg je tegen je lichaam: relax. Die wil je dus niet als ontbijt, je moet immers nog aan je dag beginnen.

Fruit bevat veel kalium

Kalium regelt de bloeddruk door de bloeddruk verhogende effecten van natrium tegen te gaan. De druk verlaagt in de nieren. De nieren moeten ’s ochtends juist wel druk hebben om voldoende cortisol aan te maken zodat ook dopamine gestimuleerd kan worden. Kalium heeft een relaxerend effect op het lichaam. Je zegt nogmaals: relax. Je vermijd in de ochtend dus beter fruit, dat kalium bevat.

“Maar ik krijg hier energie van dus is dit toch goed?”

Neen. De energie die je krijgt, komt van de snelle suikers. Deze energie raakt snel weer op en doet je zin in suikers doorheen de dag toenemen.

Als je de dag inzet met relaxatie komt het voor dat je in de namiddag een dipje krijgt. Het gevolg: na het avondeten, dat vaak bestaat uit vlees en groenten, krijg je terug energie. Zo geraakt de slaap verstoord. Je energie in de dag wordt minder én je wilt meer suiker want dit geeft je snel energie. Een vicieuze cirkel waar je moeilijk uitkomt.

Als we koolhydraten eten, gaat het lichaam deze suikers/ glucose opslaan als energie. Dit gebeurt in de spieren en in de lever. Als de lever deze glycogeenvoorraad terug afgeeft aan de bloedbaan om de cellen van energie te voorzien, start de vetverbranding. Het lichaam zal nu vet gebruiken om de cellen van energie te voorzien. Als je genoeg glucose in de bloedbaan hebt, start dit proces niet en verbrand je geen vet. Als je bij je ontbijt koolhydraten vermijdt, start je vetverbranding onmiddellijk.

Zijn yoghurt, granen en fruit ongezond?

Neen zeker niet. Op het juiste moment van de dag hebben ze zeker hun nut. Ik zou ze enkel niet als ontbijt nemen omdat dit je bioritme verstoort. Als dessertje lijkt het mij een prima gezonde én lekkere keuze. Een goed alternatief als dessert blijft onze Proteïne pudding van Nutritech.

De oplossing? Vermijd koolhydraten bij het ontbijt.

Het ontbijt bestaat best uit eiwitten in combinatie met goede vetten. Het lijkt gek, maar dat is het niet. Na enkele dagen wennen zal je versteld staan van het resultaat op je energieniveau doorheen de dag. Om je helemaal op weg te helpen, geef ik je mijn 3 favoriete ontbijtjes mee:

  • Zalm met avocado (150 – 200 gr zalm met ½ tot 1 avocado)
    Afwerken met wat citroen en kruiden naar keuze kan zeker
  • Omelet (eitjes) met champignons (2 – 4 eieren en champignons minstens een handje vol)
  • Steak met noten (macadamia, pistache of cashew)
    150 – 250 gr steak en een klein handje noten

Vermijd voorverpakte sauzen. Op smaak brengen kan met olijfolie of olie-gebaseerde vinaigrettes. Gebruik je een voorverpakte vinaigrette? Check dan zeker voor suiker of kleurstoffen, deze vermijd je beter.

Succes!

Wil je nog meer informatie? Of ben je klaar om samen aan jouw transformatie te beginnen? Neem gerust contact met ons op.